torsdag 27. november 2008

Gullkorn

I disse førjulstider er jeg som ungdomsskolelærer rimelig opptatt med å rette diverse innleveringer og prøver. Dette er ikke akkurat det morsomste jeg vet, men innimellom dukker det opp noen setninger i elevbesvarelsene som får meg til å fnise.
To gode eksempler fra denne uken, den ene fra norsk den andre fra naturfag:
"Det er to spoler som sitter i en u-formet jernkjerne. Primærspolen sitter i energikilden, mens sekundærspolen sitter i forbrukeren."
"Barokken gikk sterkt utover kunst og kultur."

Jada.

3 kommentarer:

Anonym sa...

altså skjønne ikke den siste der jeg? Gikk jo ut over kunst og kultur?

Denne skjønner jeg dog:
From a Japanese information booklet about using a hotel air conditioner:

Cooles and Heates:
If you want just condition of warm in your room, please control yourself.

Denne er fra i fjor: Take your self together!
Monkey

akh sa...

Forskjell på å gå ut over og å gå utover (som eleven skrev), vet du. :D

Take your self together war fin. Den skal jeg adoptere, tror jeg.

Mrs. Teacher sa...

eller som en kollega skulle sagt det....

I need to take my self together!